Pinterest
Annoncering

Pinterest er verdens idékatalog og et visuelt opdagelsesværktøj, som har til formål at hjælpe folk med at opdage de ting, de elsker, og inspirere dem til at gøre disse ting i hverdagen. Ben Silbermann, Evan Sharp og Paul Sciarra var med til at grundlægge Pinterest tilbage i marts 2010. Siden da har millioner af mennesker overalt i verden brugt Pinterest til at finde opskrifter, forældrehacks, modeinspiration og andre ideer med henblik på deres næste indkøb.

Læs mere

Pinners are planners

Pinterest blev oprindeligt oprettet for at dele ideer og inspirere til forskellige interesser og projekter. Ni måneder efter lanceringen havde Pinterest 10.000 brugere. I løbet af det næste år kom platformen på Time Magazine's liste over de bedste websteder.


478 millioner mennesker bruger i dag Pinterest hver måned til at finde nye ideer, blive inspireret og til at planlægge deres næste køb. Pinterest kalder deres brugere for ‘Pinners’, og der er i dag flere aktive Pinners på verdensplan end der er indbyggere i USA.


Brugernes fremtidsfokuserede tankegang og adfærd gør, at Pinterest har et kæmpe potentiale som reklameplatform. Når brugerne browser, er de stadig i overvejelsesfasen. De leder efter inspiration til at foretage det helt rigtige køb. 97 % af søgningerne på Pinterest er generiske - det betyder, at det ikke er brandspecifikke søgninger, men søgninger på produkter eller kategorier. Som brand har du derfor en unik mulighed for at introducere dig selv nøjagtigt i det øjeblik, hvor brugerne er mest modtagelige for at opdage nye brands og produkter.

Det får du ud af at bruge Pinterest som annonceringsplatform:

Køb

85 % af Pinterests brugere har købt et produkt på baggrund af annoncer, de har set fra brands på Pinterest.

Levetid

Pins har en meget længere levetid end tweets eller Instagram-opslag. Denne levetid gør dem særligt attraktive. Pins vises i en brugers feed flere måneder efter, at de oprindeligt blev oprettet.

Udvid din rækkevidde gennem godt indhold. Brugerne har mulighed for at gemme dine pins på deres boards, så de derigennem har nem adgang til dem og dit website.

Rækkevidde

Forbrug

80 % af brugerne på Pinterest bruger flere penge på detail, end folk som ikke bruger Pinterest.

Inspiration

89 % af de ugentligt aktive Pinners bruger platformen til at finde inspiration til deres næste køb.

Tid

26 % af al tid på Pinterest bruges med henblik på shopping, hvilket er højere end på noget andet socialt medie.

Uanset hvad dit mål er - besøgende til hjemmesiden, konverteringer m.v. - så kan Pinterest annoncer føre dit audience til handling.

Pinterest som medie

Brugere på Pinterest planlægger altid deres næste køb, hvilket kan spænde fra hverdagsinteresser som madlavning til højtider som jul og påske og til de store milepæle som et bryllup eller ankomst af en ny baby. Pinterest giver annoncører en unik mulighed for at dukke op tidligt i købsbeslutningen og dermed være med til at forme inspirerede beslutninger omkring vigtige øjeblikke i brugernes liv.

Hvor adskiller Pinterest sig fra andre platforme?

  • Pinterest er ikke en social media platform - det er en visual discovery engine.
  • Pinterest henvender sig til folk, som ikke har taget en beslutning endnu og er decision-makers.
  • Pinterest er en platform, hvor du har mulighed for at ramme brugere tidligt i kunderejsen - da annoncering startes tidligere end på andre platforme.
  • Pinterest er annoncer lig med content, så de afbryder eller forstyrrer ikke brugerens browsing.
  • Pinners har en unik søgeadfærd, der minder om det, man oplever på Google. Du har som annoncør mulighed for at målrette brugere på baggrund af deres søgninger.

Pinterest som målgruppe

Med 478 millioner aktive brugere hver måned findes der mange forskellige slags brugere på Pinterest, men de har disse ting til fælles: De har tendens til at være beslutningstagerne i deres husstand. De har tendens til at have højere indkomster. De planlægger, bruger og køber mere end den gennemsnitlige bruger på andre platforme - og vil dermed i sidste ende levere højere værdi til dit brand.

Målgrupper:

Aktive brugere fordelt på markeder.

Globalt er der 478 millioner aktive Pinterest brugere.

Holdninger og følelser omkring Pinterest:

91%

af Pinners siger, at Pinterest er fyldt med positivitet.

89%

83%

85%

64%

af Pinners rapporterer, at når de forlader siden, føler de sig inspireret.

af Pinners siger, at Pinterest er der, hvor de søger inspiration til nye projekter.

af Pinners siger, at Pinterest hjælper dem med at opbygge tillid til nye brands.

af Pinners siger, at Pinterest er det sted, de går hen for at finde en idé, et produkt eller en tjeneste.

Shopping / købsadfærd

  • 89 % af de ugentlige Pinners bruger Pinterest til inspiration i deres vej til at købe.
  • 77 % af ugentlige Pinners har opdaget et nyt brand eller produkt på Pinterest.
  • 84 % af ugentlige Pinners bruger Pinterest, når de aktivt overvejer at købe produkter/ydelser, men ikke har besluttet sig endnu.
  • 83 % af ugentlige Pinners har foretaget et køb baseret på indhold, som de så fra brands på Pinterest.
  • 57 % af ugentlige Pinners har brugt Pinterest i butikken, mens de handler.
  • 26 % af tiden brugt på Pinterest bruges på shopping - højere end på nogen anden social medieplatform.

Søgning på Pinterest:

  • Pinterest-søgninger er højere oppe i salgstragten.
  • 97 % af alle søgninger på Pinterest er ikke brandsøgninger, men generiske søgninger.
  • Pinterest-søgninger har tendens til at være brede.
  • 71 % af søgningerne på Pinterest er 1-3 forespørgsler som "påskeideer", "tegneideer", "sunde opskrifter", "madopskrifter" og "ideer til polterabend."

Video

  • 66 % af Pinners siger, at videoer højner deres Pinterest-oplevelse betydeligt mere end videoer på andre medieplatforme.
  • Pinners er 2x mere tilbøjelige til at se videoer på Pinterest for at finde en idé/et produkt/en ydelse, som de kan stole på sammenlignet med videoer på andre medieplatforme.
  • Pinners er 54 % mere tilbøjelige til at sige, at videoer på Pinterest inspirerer dem til handling sammenlignet med videoer på andre medieplatforme.
  • Pinners er 53 % mere tilbøjelige til at købe et brand/produkt efter at have set en video på Pinterest sammenlignet med videoer på andre medieplatforme.
  • Antallet af videovisninger på Pinterest er vokset med 2,3 gange i 2020 sammenlignet med 2019.

Mænd på Pinterest

  • 71 % af mændene på Pinterest siger, at de elsker at finde nye brands.
  • 74 % af mændene på Pinterest siger, at de ofte starter nye projekter.
  • 72 % af mændene på Pinterest siger, at det hjælper dem med at finde inspiration til hverdagens aktiviteter.

Skandinavien:

På Pinterest opretter man boards, hvor man tilføjer pins. Der findes både organiske pins og betalte pins (annoncer). Boards kan sorteres efter behov eller interesse. Virksomheder sorterer ofte deres boards efter produktkategori, interesse eller et sæsonbestemt emne. For at brugerne kan finde dine pins/annoncer bruges keywords eller interesse hashtags. Det anbefales at have tre ‘annonce spor’: et 'always-on spor', et 'moments spor' og et 'nye produkter spor'. I 'always-on sporet' findes annoncer, som er generiske og kan køre hele året rundt. 'Moments sporet' fokuserer på annoncer, som er sæsonbaserede fx i forbindelse med jul eller en anden højtid. 'Nye produkter sporet' har til formål at promovere nye lanceringer af produkter eller ydelser.

Pinterest markedsføring

Hvorfor skal du vælge Pinterest som annonceringsplatform?

  • Priser på platformen (CPM) er lavere end på andre platforme.
  • Annoncer på Pinterest leverer i gennemsnit 2,3 gange lavere CPA end annoncer på andre sociale medier.
  • Det er generelt billigere at annoncere på Pinterest end mange andre platforme.
  • Ideel platform til at skabe brand awareness og drive trafik til website til en favorabel pris.

Pinterest's innovative annonceformater hjælper brugere til at finde nyttige og relevante ideer. Du kan nå en række af dine forretningsmål afhængigt af hvilket format, du vælger, og hvordan du konfigurerer din kampagne. Dine annoncer kan blive vist på tre forskellige placeringer: home feed, search og related pins.

Home feed: Giver brugere ideer baseret på deres interesser


Search: Giver brugere ideer baseret på søgeord


Related pins: Giver brugere lignende ideer baseret på de pins, de har kigget på

Pinterest bruges følgende annonceformater:

Pinterest er yderst brugbart til upper-funnel annoncering. Dette betyder dog ikke, at Pinterest er dårlig i konverterings-regi. På Pinterest afbryder brands og annoncering ikke brugernes browsing, men lægger sig som en del af feed'et, så annoncerne ikke virker forstyrrende. I modsætning til indhold publiceret på sociale netværk, fortsætter Pins med at være indflydelsesrige længe efter, du har oprettet dem. Jo flere mennesker, der engagerer sig i dit indhold, desto oftere bliver dit indhold vist andre steder.

Kampagnemålsætninger

Brand awareness: Hjælp brugere med at opdage dit brand, produkter og andre tjenester

Video views: Promovér videoer for at hjælpe brugere med at opdage dit brand eller foretage handlinger

Standard

Karrusel

Shopping

Standard video

Bred video

Pin extensions

Build awareness

Consideration (formerly traffic): Få flere mennesker til at klikke på din annonce på Pinterest

Drive consideration

Get conversions

Conversions: Få brugere til at foretage handlinger på dit website

Catalog sales: Promovér dine produkter med shoppingannoncer

Danmark
Sverige
Norge
Finland
Skandinavien

Klik på landet og læs mere

Webinar: Pinterest content der performer

Højtider

På Pinterest starter annoncering op til højtiderne tidligere end på andre platforme. Dette skyldes, at brugerne netop kommer til Pinterest for at planlægge og finde inspiration til deres næste køb i god tid. Derfor er det en god ide at starte din annoncering tidligt, så brugerne ser dit brand og dine produkter tidligt i beslutningsprocessen. Brands, der starter sæsonbestemt annoncering tidligt, får bedre resultater.

Dette hjælper dig med at nå en bestemt gruppe mennesker ved at kombinere oplysninger om dine kunder med oplysninger om, hvordan folk bruger Pinterest.

Adfærdsbaseret targeting

Opbyg dine målgrupper:

Actalikes (Look alike)

Interests

Retargeting

Find potentielle kunder, der ligner dit eksisterende publikum.

Viser annoncer til brugere baseret på, hvad de kan lide.

Nå flere relevante brugere gennem retargeting.

Kundeliste

Engagement

Site visitor

Demografi

Inkluder eller ekskluder eksisterende kunder fra din kampagnemålretning.

Målret mod brugere, der har interageret med dit indhold.

Nå ud til brugere, der allerede har besøgt dit website.

Definér dit ideelle publikum baseret på demografiske egenskaber som køn, sprog og lokation.

Keywords

Bruges til at ramme brugere, der søger efter en bestemt ide. På Pinterest søger brugeren sjældent efter et bestemt brand, men mere efter et keyword eller ide som fx ‘guld øreringe’ eller ‘sommerfest’. Gode søgeord eller hashtags hjælper dit indhold frem til det rigtige publikum.

Vigtigste Metrics:

Hvor meget du betaler for at få dine annoncer leveret

Spend

Impressions

Det totale antal gange dine annoncer er blevet vist til en Pinterest bruger

Gennemsnitlig pris pr. tusinde eksponeringer

Det totale antal unikke brugere dine annoncer er blevet vist til

CPM

Reach

Pin clicks

Antal klik på på din annonce

Outbound Clicks

Det samlede antal klik på destinationswebadressen, der er knyttet til din annonce

Click Through Rate

Klikfrekvens er forholdet mellem brugere, der klikker på et specifikt link og antal brugere, der ser annoncen

Saves

Antal gange personer har gemt din annonce/pin på sit board

Result

Cost per result

ROAS (Checkout)

Total Conversions (Checkout)

Samlet antal begivenheder, du optimerer efter, baseret på dit mål og dine indstillinger

Gennemsnitlig pris pr. resultat

Gennemsnitligt afkast af annonceudgifter til checkoutbegivenheder

Samlet antal konverteringer for alle begivenhedstyper, der bruger Pinterest Tag-integrationen efter en annonceinteraktion

Total order value (Checkout)

Samlet værdi af checkouthændelser som følge af interaktioner med din annonce

Tracking:

Besøgendes adfærd på dit website måles ved hjælp af Pinterest’s tag, tilsvarende fx Facebook’s Pixel, som sættes op på dit website via en partner integration eller ved hjælp af et stykke kode, der indsættes i headeren. Tagget gør det muligt for dig at spore, hvilken værdi annonceringen på platformen skaber på dit website i form af konverteringer og værdien heraf. Med Pinterest annoncering kan du nå nye målgrupper, som ikke alle er aktive på andre platforme. Pinterest er hjemsted for inspiration, hvor mennesker kommer til at handle. Ni ud af 10 personer bruger Pinterest for at blive inspireret til at købe produkter - hvoraf otte ender med at gøre det.

Pinterest trends:

Pinterest Trends er et selvbetjeningsværktøj til enhver virksomhed for at finde ud af, hvad Pinterest brugerne søger på og hvornår. Du finder featuren på din ad account ved at klikke på ‘Analytics’ i menuen for herefter at vælge ‘Trends’. Her kan søgeordene sammenlignes med et emne hen over det sidste år. Her er det muligt at gå på opdagelse i de mange eksempler, som minder om de søgeord, du selv bruger eller har tænkt dig at bruge.


Pinterest-søgninger er som et vindue ind i fremtiden. Med over 367 millioner mennesker, der bruger platformen hver måned for at planlægge køb, får vi unik indsigt i, hvad brugernes næste move er, og hvilke trends og tendenser vi som annoncører skal være opmærksomme på.

Tilmeld dig vores Pinterest e-mailliste

Pinterest
Annoncering


Afholdes af Obsidian Digital A/S,
CVR: 37407739.

Copyright © PinterestAnnoncering 2021. All rights reserved. En del af Obsidian Digital